winkelketen gaat in tegen sectortrend: Colruyt Group verdubbelt aantrekkelijkheid in tien jaar tijd

Geen enkele werkgever in ons land boekte de voorbije tien jaar zoveel vooruitgang in de Randstad Employer Brand Research als Colruyt Group. De winkelketen verdubbelde in die periode haar aantrekkelijkheid, terwijl de algemene aantrekkelijkheid van de sector net daalt. Colruyt Group startte na 2007 actief met employer branding, toen het al zijn winkelformules en activiteiten onderbracht in één groep.

‘Een werkgeversmerk bouwen is een complex proces dat nooit afgerond is’Ilse Bellemans, afdelingshoofd rekrutering & selectie bij Colruyt Group

In absolute cijfers kwam Coca-Cola de voorbije 17 jaar tienmaal als populairste werkgever uit de Randstad Employer Brand Research. Dit jaar wordt de multinational geklopt door een werkgever van eigen bodem: Colruyt Group. 41 procent van alle respondenten wil daar graag werken. Dat is de op één na hoogste score uit de geschiedenis van het Randstad-onderzoek.

Ilse Bellemans, afdelingshoofd rekrutering & selectie bij Colruyt Group, is blij met die erkenning.

‘Dat succes is uiteraard niet op korte termijn ontstaan. Een werkgeversmerk bouwen is een complex proces dat nooit afgerond is.’

 

storytelling

Colruyt Group startte na 2007 actief met employer branding, toen het al zijn winkelformules en activiteiten onderbracht in één groep. ‘Sindsdien zijn we als bedrijf echt gegroeid’, gaat Ilse Bellemans voort. ‘Door die groei en diversifiëring werden we een stuk zichtbaarder. Onze initiatieven leveren sindsdien meer persaandacht op. We doen ook zelf actief aan storytelling, onder meer via onze Facebookpagina "Werken bij Colruyt Group". Duurzaamheid vervult daarbij een sleutelrol: niet alleen wat onze bedrijfsvisie, winkels en producten betreft, maar ook de loopbanen van onze medewerkers willen we duurzaam maken.’

Die bedrijfscultuur is een belangrijk onderdeel van het employer brand van Colruyt Group. ‘Onze medewerkers zijn onze ambassadeurs. We zijn ervan overtuigd dat wie zijn of haar job graag doet, dat uitstraalt op de werkvloer, naar de klanten en de buitenwereld. Ons personeel krijgt ook opleidingskansen. En door onze unieke hiërarchie, waarin samenwerken over functies en afdelingen heen ontzettend belangrijk is, zijn er veel doorgroeimogelijkheden. We verliezen daarbij nooit het menselijke aspect uit het oog. We willen dat mensen groeien in hun job én als persoon.’

 

900 vacatures

Wie iets nieuws wil proberen, krijgt daar de kansen voor. Initiatief wordt aangemoedigd. ‘Daarbij mag je fouten maken, zolang je maar uit die fouten leert. We kunnen maar innoveren en bijleren door iets nieuws te proberen’, vindt Ilse Bellemans.

Vandaag staan er in de onderneming ongeveer 900 vacatures open. Daarom is employer branding belangrijker dan ooit geworden. ‘We willen dat mensen weten dat Colruyt Group een potentiële werkgever is, en dat ze bij ons terechtkunnen voor heel wat functies: als winkelpersoneel, bij ondersteunende diensten, in technische afdelingen en nog veel meer. Vijf jaar geleden zijn we daarom gestart met jobdagen voor pas afgestudeerden. Aan de groeiende opkomst op die dagen merk ik dat onze aantrekkingskracht als werkgever toeneemt, en dat mensen steeds beter weten waarvoor we staan.’

De komende jaren blijft het bedrijf zijn werkgeversmerk uitbouwen. ‘Ik denk dan aan zaken die ervoor zorgen dat Colruyt Group nog aantrekkelijker wordt voor experts, zoals een IT-architect of een finance-specialist. Zulke jobs raken vandaag moeilijker ingevuld’, besluit Ilse Bellemans.


disclaimer
Randstad vindt het als grootste human resources-dienstverlener van het land belangrijk om op deze blog arbeidsmarktgerelateerde onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken aan bod te laten komen. Dit wil niet zeggen dat we automatisch de standpunten onderschrijven van de specialisten die in onze publicaties het woord nemen.