employer branding, hype of blijver?

In de ideale wereld zou de beste werkgever ook de aantrekkelijkste moeten zijn. En bijgevolg ook geen moeite mogen hebben om het juiste talent te vinden en aan zijn onderneming te binden. Helaas matcht het zelfbeeld van de werkgever vaak niet een-op-een met hoe de buitenwereld tegen zijn bedrijf aankijkt. Het goede nieuws is dat elke organisatie aan zijn employer brand (identiteit, imago, reputatie en aantrekkingskracht) kan werken.

 

Eén ding staat vast: ook als een bedrijf geen aandacht besteedt aan employer branding zullen de eigen medewerkers en de buitenwereld zich een beeld vormen van dat bedrijf als werkgever, waar het voor staat en welke toegevoegde waarde het zijn medewerkers biedt. Employer branding gaat over aantrekkelijk werkgeverschap. Over het managen van je identiteit (‘Hoe zien wij in dit bedrijf onszelf?’) en je imago (‘Hoe kijkt de buitenwereld naar ons als werkgever?’) en de manier waarop je beide – in de mate van het mogelijke – in overeenstemming brengt. Wat mensen binnen en buiten het bedrijf over je denken en vertellen, zul je nooit kunnen controleren. Maar je kunt het gesprek wel in de goede richting sturen.

 

boost voor rekrutering, retentie en engagement

Employer branding is trouwens van alle tijden. Alleen staat het vandaag prominenter dan ooit op de economische agenda. De vergrijzing, de groeiende schaarste aan gekwalificeerd talent en de veranderende arbeidsmarkt zorgen ervoor dat heel wat bedrijven vandaag niet meer moeten worden overtuigd van het belang van employer branding. Ze ondervinden immers dag in dag uit hoe belangrijk het is om op de radar van de juiste kandidaat-medewerkers te staan. Het aantrekken van talent is voor veel bedrijven anno 2017 de belangrijkste reden om bewust te investeren in employer branding. Maar weet ook dat bedrijven die werk maken van hun employer brand een stevige streep voor hebben om dat talent aan boord te houden. Ten slotte leidt een sterkere identificatie van de werknemer met het bedrijf tot meer betrokkenheid en engagement.

 

Een waar gebeurde anekdote uit uit het boek "Werken aan merken van Jan Denys" zegt het allemaal: President John F. Kennedy bezoekt het NASA-hoofdkwartier voor de eerste keer in 1961. Kort daarvoor heeft hij de organisatie de opdracht gegeven om voor het einde van het decennium een man op de maan te doen landen en veilig te laten terugkeren naar de aarde. Terwijl hij een rondleiding krijgt, slaat hij een praatje met een schoonmaker die de vloer aan het dweilen is en vraagt wat zijn rol is bij de NASA. De schoonmaker antwoordt: ‘Ik help mee om een man op de maan te doen landen’.

 

Je moet gelukkig niet NASA, Coca Cola of De Nul met het hele bedrijf aan te bouwen. Elke organisatie, van groot tot heel klein, kan een sterk merk worden. Besef wel goed dat je een employer brand niet kunt kopen of opleggen. Je kunt je ‘merk’ enkel verdienen door er samen met het hele bedrijf aan te bouwen. En, bouwen aan je merk is een continu proces, het houdt nooit op. 

 

 

effect employer branding in cijfers (bron LinkedIn)

  • Een sterke employer brand bespaart een bedrijf 10% loonkosten.
  • De kosten per aanwerving liggen 46% lager in bedrijven met een sterke employer brand.
  • In bedrijven met een sterke employer brand daalt het verloop van medewerkers met 28%.

 

 

op de radar

Om als werkgever op de radar te komen van de juiste medewerkers en daar te blijven, moeten bedrijven eerst en vooral weten wat die mensen van een werkgever verwachten. Wat belangrijk is voor hen? Daarna moeten ze hun eigen kwaliteiten die daaraan beantwoorden in de verf zetten.  Niet eenvoudig, maar die investering is zeker de moeite waard. Want employer branding is wel degelijk een blijver. De discipline krijgt vandaag opnieuw meer aandacht omdat de krapte op de arbeidsmarkt een hot topic is. Maar Randstad België doet al 18 jaar onderzoek naar de aantrekkelijkheid van de Belgische werkgevers. En het onderzoek kreeg navolging in 30 Randstad-landen wereldwijd.

 

De resultaten en analyses van 18 jaar Randstad employer brand onderzoek zijn dan ook een zeer efficiënt kompas. Het maakt bedrijven die willen werken aan hun aantrekkelijkheid als werkgever wegwijs in de complexe wereld van employer branding. Op 26 april brengen we de resultaten van ons nieuwste bevraging bij meer dan 10.000 Belgen bekend én reiken we de Randstad Award uit aan de meest aantrekkelijke werkgever van 2018. 

 

interesse in de resultaten heet van de naald? 

Schrijf u in voor onze randstad employer brand webcast!