productiviteit
productiviteit

Productiever zijn betekent niet harder werken, wel slimmer. Benieuwd hoe je met een garderobe vol dezelfde outfits, een werkplek op temperatuur en een handige pomodore-techniek  meer uit je werkdag haalt?

stap 1: wapen je tegen beslissingsmoeheid

Oud-president Barack Obama gaf ooit in een interview toe dat hij elke dag hetzelfde ontbijt neemt, en elke dag ongeveer hetzelfde pak draagt, om zo te ontsnappen aan beslissingsmoeheid. Zo simpel is het ook. Hoe minder keuzestress je hebt in je dagelijkse routine (van opstaan, douchen, je tanden poetsen tot de sokken die je aantrekt), hoe meer tijd je wint en hoe meer energie je overhoudt om belangrijkere beslissingen te nemen. 

stap 2: stop met multitasking

Zodra we het druk, druk, druk hebben schakelen we als vanzelf over in een multitaskmodus. Foute boel! Dé manier om jouw timemanagement op punt te stellen? To-dolijstjes. Breng de taken die je moet verrichten in kaart, geprioriteerd van belangrijk naar minder belangrijk. Een eenvoudige en gestructureerde manier om al deze to do’s ook effectief af te vinken, is de Pomodoro-methode.

Deze techniek bestaat uit vijf stappen:

  • Beslis welke taak je gaat doen.
  • Stel je wekker in op 25 minuten. Zo’n tijdslot heet een pomodoro, omdat de bedenker, Francesco Cirillo een kookwekker in de vorm van een tomaat gebruikte.
  • Werk aan de gekozen taak tot de wekker gaat.
  • Neem een pauze van 5 minuten.
  • Na elke vierde pomodoro neem je een langere pauze van 15 à 30 minuten.

Resultaat: je krijgt meer gedaan én je verbetert de kwaliteit van je werk. Zet tijdens deze pomodoro’s ook je smartphone op vliegtuigstand. Laat hem in je tas of in een andere ruimte. Gebruik enkel de pauzes om door Instagram te scrollen of mensen terug te appen.

stap 3: werk in een rustige en goed verlichte plek op temperatuur

Hoe hard en hoe goed je kunt werken, hangt voor een groot deel af van de inrichting van je werkplek. Zo is het heel belangrijk dat er voldoende (dag)licht is. Een brainstormsessie op de planning? Dim dan het licht. Zacht licht stimuleert de creativiteit. Tijd om cijfers te analyseren? Alle lichten aan! Met fel licht kun je namelijk beter focussen en analytisch denken.

Daarnaast is er geluid. De grootste schaarste in een hedendaags kantoor lijkt wel een deur tussen jou en iemand die zit te bellen, twee kletsende collega’s of een veel te luide radio. Misschien kun je soms telewerken of voor een bepaalde opdracht een leegstaande vergaderzaal inpalmen? Maar ook oordopjes of een noise cancelling headphone can do the trick. Zo geef je een duidelijk signaal dat je geconcentreerd wilt werken.

Nog een belangrijke factor is de juiste temperatuur. Als je kantoor ’s zomers een diepvriezer lijkt en ’s winters een sauna, dan lijdt je productiviteit daaronder. Na onderzoek van de Cornell University in New York is gebleken dat alles onder de 20 graden te koud is en alles boven de 25 graden te warm is om goed te kunnen werken – oftewel weinig fouten te maken en veel gedaan te krijgen.

Ook al is bovenstaande trukendoos een ware boost voor je humeur en productiviteit, acht uur (of langer) gefocust blijven is een uitdaging. Ben je vandaag wat minder productief? Dan is dat misschien een teken van je lichaam. Luister ernaar en zorg ook voor wat ontspanning en/of beweging.

Vind je toch geen energie meer in je job? Weet dat onze Randstad-experten steeds klaar staan voor jou.