bij ons is het vree wijs werken.

De Stad Gent is de aantrekkelijkste werkgever van alle Vlaamse lokale besturen. Dat blijkt uit de Randstad Employer Brand Research 2018.

‘Ons personeel komt uit verschillende steden en provincies. Er werken hier zelfs mensen die van de kust naar Gent pendelen. De afstand tot het werk is voor ons ondergeschikt aan de talenten en competenties van onze medewerkers’ - Martine De Regge, schepen van Personeelsbeleid in Gent

 

Gent aantrekkelijkste Vlaamse lokale overheidswerkgever

 

In de 18de editie van zijn employer-brandonderzoek bestudeerde Randstad dit jaar niet alleen de werkgeversaantrekkelijkheid van privébedrijven, maar ook die van de lokale besturen. 55,4 procent van de Oost-Vlaamse respondenten die de lokale overheid van Gent als werkgever kennen, zou graag voor de Stad Gent werken. Dat is het beste resultaat van alle Vlaamse lokale besturen.

‘We zijn aangenaam verrast door deze uitslag’, zegt Martine De Regge, Gentse schepen van Personeelsbeleid, Facility Management en Administratieve Vereenvoudiging. ‘De meeste van onze vacatures – op een aantal knelpuntberoepen na – trekken bijzonder veel sollicitanten aan. Daaruit konden we al afleiden dat Gent een aantrekkelijke werkgever is. Deze bekroning bevestigt officieel onze vermoedens.’

 

werkgeversambassadeur

Eind vorig jaar voerde het stadsbestuur een welzijnsenquête uit bij zijn meer dan 10.000 personeelsleden, inclusief de medewerkers van het OCMW, onderwijsinstellingen en diverse autonome gemeentebedrijven. Martine De Regge: ‘Ruim 60 procent van onze medewerkers gaf aan dat ze zich ambassadeur van hun werkgever voelen. Die belangrijke factor heeft wellicht meegespeeld bij de resultaten van het Randstad-onderzoek.’

‘Positieve mond-tot-mondreclame is onbetaalbaar’, verduidelijkt de Gentse stadssecretaris Mieke Hullebroeck. ‘Hoe trotser en enthousiaster onze medewerkers aan vrienden, familie en kennissen vertellen over hun werkgever, hoe positiever de invloed op ons imago. En hoe meer mensen ook bij ons willen werken.’

Veel sollicitanten vinden het aantrekkelijk dat een lokale overheid geen financiële winsten nastreeft. Mieke Hullebroeck: ‘Tijdens jobinterviews merken we dat kandidaten vaak een sociale meerwaarde zoeken. Een job waarmee ze de lokale gemeenschap vooruit kunnen helpen. Die elementen vinden ze nauwelijks terug in vacatures van privébedrijven.’

 

intrinsieke motivaties

Het is een groot misverstand dat mensen bij een lokale overheid solliciteren om dicht bij huis te werken. Martine De Regge: ‘Ons personeel komt uit verschillende steden en provincies. Er werken hier zelfs mensen die van de kust naar Gent pendelen. De afstand tot het werk is voor ons ondergeschikt aan de talenten en competenties van onze medewerkers.’

De balans werk-privé is wel een belangrijke factor die vaak ter sprake komt tijdens sollicitatiegesprekken, bevestigt de schepen. ‘Maar dit mag niet de hoofdreden zijn waarom mensen bij ons willen werken. We houden bij onze selectieprocedures ook sterk rekening met hoe kandidaten staan ten opzichte van de jobinhoud, onze organisatie en de stad. We peilen uitgebreid naar de intrinsieke motivaties.’

 

eigen bedrijfscultuur

De Stad Gent is ook heel bewust bezig met haar bedrijfscultuur. Die bestaat uit vier overkoepelende waarden, vertelt Mieke Hullebroeck. ‘Wij werken open, doelgericht, creatief en betrokken. Die waarden geven richting aan onze medewerkers en stellen duidelijk waar wij als lokaal bestuur voor staan. Onze medewerkers mogen die waarden individueel vertalen naar hun praktijk en werkdomein. Want inspraak en participatie sluiten perfect aan bij onze waarden.’

De ambities voor haar organisatiecultuur vatte de Stad Gent samen in drie principes. Mieke Hullebroeck: ‘We streven naar meer mens, meer oplossingen en minder regels. Die principes hebben we via gesprekken met onze medewerkers gedefinieerd. Het zijn onze ambities als organisatie, die we via een zeer participatief traject nastreven.’

Die aanpak blijkt bijvoorbeeld uit het recente project waarbij de Stad Gent tal van haar diensten centraliseerde aan de Zuid.

‘Daar werken onze mensen in een vernieuwd kantoorconcept, volgens de regels van het nieuwe werken. Maar dan wel met onze eigen Gentse touch: op een efficiënte en flexibele manier, waarbij elke dienst de vrijheid heeft om haar eigen team- en werkafspraken te maken. Kortom: bij ons is het vree wijs werken.’

 

actief bouwen aan identiteit en imago

Gent werkt dus actief aan zijn werkgeversidentiteit en -imago. Een strategie die zeker voortgezet wordt, weet Martine De Regge. ‘Met de Groep Gent, dat zijn onder meer de Stad, het OCMW en onze verzelfstandigde entiteiten, willen we als werkgever de komende jaren nog meer onder één vlag naar buiten komen. We willen ons nog sterker profileren als één grote en stabiele werkgever, die zorg draagt voor zijn medewerkers. Daarbij creëren we kansen tot opleidingen. En maken we het voor onze mensen mogelijk om hun eigen carrière uit te stippelen in de Groep Gent. Daarvoor bekijken we interne mobiliteit en doorgroeimogelijkheden. Zo kunnen we niet alleen een van de grootste werkgevers in de regio blijven, maar ook een van de beste.’