4 tips die het ontslag van een werknemer ‘positiever’ maken

Rilla Lysens heeft als werkgever én werknemer ervaring met ontslaan. Als hr-verantwoordelijke bij de Belgische vestiging van muntjesfabrikant FRISK ontsloeg ze in 2015 bij een collectieve sluiting gefaseerd alle personeelsleden, en een jaar later zichzelf. Haar ervaringen en tips deelt ze nu in het werkboek Hoera, Ontslag!

‘Een ontslag biedt de kans om een nieuwe wending aan je carrière te geven, iets te proberen wat je heel goed ligt of je om te scholen’ - Rilla Lysens, auteur van het boek Hoera, Ontslag!

 

hoera, Ontslag!

Ontslagen worden is niet prettig, maar iemand ontslaan is dat evenmin. Beide ervaringen verwerkte Rilla Lysens in haar eerste boek. ‘Oorspronkelijk was het een verwerkingsproces, maar uiteindelijk werd het een document vol getuigenissen, inzichten, steun en tips waar iedereen die met ontslag geconfronteerd wordt zijn voordeel uit kan halen.’
En dat is nodig, want de eerste dagen, weken tot maanden na een ontslag bevinden veel (ex-)werknemers zich op een emotionele rollercoaster. ‘Daarna begint een proces van keuzes maken’, gaat Rilla Lysens voort. ‘Een ontslag biedt de kans om een nieuwe wending aan je carrière te geven, iets te proberen wat je heel goed ligt of je om te scholen. Door vooruit te kijken en je toekomst in handen te nemen, kom je los uit die eerste donkere periode die doorgaans voortvloeit uit een ontslag.’
Om het verwerkingsproces te bevorderen, en een ontslag iets ‘positiever’ voor werknemers te maken, kunnen werkgevers een aantal zaken ondernemen, weet Rilla Lysens.

 

1 communicatie

‘Communiceer bij een ontslag zo eerlijk mogelijk. Klets niet over koetjes en kalfjes, zet de kwaliteiten van je werknemer niet nog eens extra in de verf en houd hem niet aan het lijntje. Breng dadelijk het slechte nieuws, op een menselijke manier. Motiveer ook duidelijk waarom het ontslag nodig is. Prettig is zo’n gesprek uiteraard nooit. Plan het daarom zeker niet vlak voor een weekend of een feestdag, want dan kunnen ze nergens terecht.’

 

2 laat emoties toe

‘Daarna moet er ruimte zijn voor emoties: laat de mensen boos of verdrietig zijn en vragen stellen. Ook al kun je op dat moment vaak niet meer doen dan hun situatie erkennen en een luisterend oor aanbieden. Geef de keuze: meteen naar huis vertrekken, nog even praten met leidinggevenden, of die dag voort met collega’s doorbrengen om verdriet en frustraties te kanaliseren.’  

 

3 outplacement

‘FRISK koos destijds voor outplacementbegeleiding door Galilei (het huidige Risesmart) van Randstad. Als werkgever samen met je werknemers - op hun maat - op zoek gaan naar nieuwe toekomstmogelijkheden op de arbeidsmarkt, is absoluut positief. Je kunt kiezen voor een vorm van trajectbegeleiding, met regelmatige sessies tijdens de opzegperiode om te peilen naar de emoties, verwachtingen, wensen en verdere carrièreplannen van de werknemers.’

 

4 maak je personeel wendbaar

‘Een preventieve maatregel die niet alleen geldt voor wie ontslagen wordt, maar voor alle werknemers. Het is volgens mij een gedeelde verantwoordelijkheid van werkgevers én werknemers om voor passende workshops, cursussen, coachsessies en opleidingen te zorgen. Zo prikkel je oudere werknemers om nieuwe dingen te leren, voorkom je dat mensen stagneren in hun job, hou je iedereen mentaal fit én maak je een overstap naar een andere functie – of een ander bedrijf na een ontslag – makkelijker en minder ingrijpend.’

 

Lees ook:

 


disclaimer
Randstad vindt het als grootste human resources-dienstverlener van het land belangrijk om op deze blog arbeidsmarktgerelateerde onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken aan bod te laten komen. Dit wil niet zeggen dat we automatisch de standpunten onderschrijven van de specialisten die in onze publicaties het woord nemen.