zelfvertrouwen: kom jij over als  een zelfzekere collega? 

zelfzeker-op-het-werk

Of we zelfzeker overkomen of niet, wordt bepaald door ons woordgebruik, de manier waarop we praten én onze non-verbale communicatie. Het maakt niet uit of je een starter bent of al enkele jaren op de professionele teller hebt. Wil je het vertrouwen krijgen van jouw collega’s? Impact hebben en zo het verschil maken? Dan blaak je maar beter van zelfvertrouwen op de werkvloer. Deze tips brengen je al een heel eind op weg!

spreek trager

Jouw spreektempo heeft een grote impact op de luisterbereidheid van anderen. Zelfs als wat je zegt interessant en belangrijk is, bepaalt de manier waarop je iets zegt hoe anderen jouw boodschap gaan interpreteren

Praat je zeer snel en lijkt het alsof je gewoon jouw boodschap zo snel mogelijk wil overbrengen om er vanaf te zijn, dan geef je een weinig zelfzekere indruk. Je wordt ook minder au sérieux genomen. Spreek je daarentegen trager en kies je zorgvuldig je woorden, dan kom je zelfzeker over. En heeft jouw boodschap meer impact. 

 

vermijd bepaalde woorden

Het klinkt evident, maar is het in de praktijk veel minder. Vermijd onduidelijke of complexe taal. Vermijd ook waar mogelijk woorden waarmee je onzeker overkomt. Woorden als waarschijnlijk, wellicht, misschien, normaliter, …  Gebruik woorden en statements die je boodschap kracht bij zetten en helpen om duidelijk te communiceren. Houd zinnen kort. Vermijd ook onsamenhangende gedachten.

 

positieve lichaamshouding

Jouw houding geeft veel prijs over jou. Als je slungelig rond schuifelt, kan je zenuwachtig overkomen. Raak je terwijl je praat de hele tijd jouw gezicht of je haar aan, heb je de neiging om de hele tijd aan jouw kledij te frunniken? Dan maak je een onzekere indruk. 
Zit rechtop, hoofd omhoog en vermijd gebaren die eerder jouw onzekerheid beklemtonen dan de boodschap die je geeft.  

 

dress to impress

Kleding maakt de man. En de vrouw. Draag je kledij waarin je je goed voelt, dan versterkt dat jouw zelfvertrouwen. Kies kledij die niet in functie van de de kledingvoorschriften van jouw werkgever, maar zorg ervoor dat ze ook bij jouw persoonlijkheid past. Als je je goed voelt en er goed uitziet, dan zal dat een positieve impact hebben op jouw zelfvertrouwen. Vergeet niet dat geen enkele outfit compleet is zonder een glimlach. 


neem de verantwoordelijkheid voor jouw daden

Mensen maken fouten. Niemand is perfect. Dus ja, ook jij zal fouten maken op het werk. Dat je een fout maakt is niet belangrijk. Hoe je met de situatie omgaat wel. Geef anderen niet de schuld van jouw fouten, klaag niet en neem dingen niet persoonlijk. 

 

stop met twijfelen

Twijfelen is vaak een teken dat je bang bent om fouten te maken. Veel mensen blijven twijfelen omdat ze veel meer gefocust zijn op de mogelijke negatieve gevolgen van hun beslissing dan de meer voor de hand liggende positieve gevolgen. 

Onthoud dat jij de competenties en de ervaring hebt om jouw job te doen. Jij werd aangeworven om beslissingen te nemen. Als je de dingen eindeloos blijft in vraag stellen, dan kan dat jouw zelfvertrouwen aantasten én het vertrouwen dat mensen stellen in jou.
Heb je de neiging om te twijfelen? Focus dan op de positieve gevolgen van een beslissing. Hak de knoop door en ga door met je werk. Als jij vertrouwen hebt in jouw beslissingen, dan zullen anderen dat ook hebben. 

 

Zelfvertrouwen is belangrijk. Het heeft een impact op hoe je communiceert, op hoe je presteert en hoe anderen jou zien. Voel jij je vaak onzeker en ben je bang dat je dat ook uitstraalt?
Werken aan je zelfvertrouwen komt jouw resultaten ten goede, helpt je om de job te strikken die echt wil en helpt je groeien in jouw loopbaan! 

 

Blaak je opnieuw van zelfvertrouwen en ben je helemaal klaar voor een nieuwe uitdaging?