https://www.randstad.beonboarding
https://www.randstad.beonboarding

Misschien sta je vandaag aan de andere kant en werf je mensen, maar ooit was jij ook een nieuwe medewerker. Herinner jij je hoe je je voelde op de eerste dag van jouw huidige job? Waarschijnlijk een vreemde combinatie van hoopvol, zenuwachtig en opgewonden over wat de nieuwe job voor jou in petto had.

De eerste dag van een medewerker zet de toon voor de rest van zijn of haar tewerkstelling en bepaalt voor een groot stuk of hij of zij snel productief is of niet. Een slechte onboarding schrikt mensen af en laat hen onnodig tijd verliezen. Het is dus geen overbodige luxe om een onboarding plan te maken voor nieuwe medewerkers. Hieronder vind je een aantal tips om jouw nieuwkomers te helpen om snel up and running te zijn in hun nieuwe job.

zorg dat de logistiek in orde is

Een werkplek klaarstomen en garanderen dat een nieuwe medewerker alles heeft om op te starten, lijkt evident. Maar toch zijn er - anno 2019 - nog steeds medewerkers die op hun eerste werkdag geen werkplek, telefoon, pc of andere noodzakelijke dingen ter beschikking hebben en dus eigenlijk niet kunnen opstarten. Improvisatie en last minute nog een werkplek zoeken, een pc en login aanvragen voor een nieuwkomer geeft onnodige stress. Zorg er dus voor dat je alle logistieke dingen die verbonden zijn aan de opstart van een nieuwkomer inplant en ruim op voorhand in orde hebt.

geef voldoende uitleg...

Je zou ervan versteld staan hoeveel organisaties hun nieuwe medewerkers in hun nieuwe job droppen zonder hen uitleg te geven over de regels en processen die ze nodig hebben om hun eerste werkdag vlot door te komen. De minder dringende of belangrijke zaken kunnen ze zelf doornemen. Het is geen leuk gevoel om de eerste dag dingen "fout" of "anders" te doen omdat je de afspraken, regels of gewoonten niet uitgelegd krijgt.

... maar vermijd een info-tsunami

Mensen gaan al door een belangrijke verandering op hun eerste dag in een nieuwe job. Hoe ervaren ze ook zijn, elke werkplek is anders en dat betekent dat ze zich moeten aanpassen. Werkgevers bedelven nieuwe mensen op die eerste dag vaak onder massa's informatie. Ze worden aan IE-DE-REEN voorgesteld, moeten stapels formulieren invullen en tientallen powerpoints met bedrijfspresentaties bekijken. Dat kan allemaal een beetje te veel worden.

zorg voor een peter/meter

Het is gemakkelijker om te wennen aan een nieuwe werkomgeving als er een collega beschikbaar is bij wie de nieuwkomer terecht kan met vragen. Of nog beter, laat de nieuwe medewerker een meer ervaren medewerker een dag volgen.
 

stel duidelijke verwachtingen

In een nieuwe job starten is stresserend. Hoe gekwalificeerd of ervaren de nieuwe medewerker ook is, elke nieuwe job gaat gepaard met een leercurve om de kneepjes van een nieuwe werkplek onder de knie te krijgen. Wees dus duidelijk over wat verwacht wordt, op welke manier de nieuwkomer moet bijdragen tot jouw team en meer specifiek hoe hij of zij dat de volgende dagen al kan doen. Welke zijn de KPI's van het team, welke resultaten worden persoonlijk van hem of haar verwacht? Zijn er bepaalde processen of procedures die hij daarbij moet volgen? Welke taken zijn het belangrijkst? Waar kunnen ze terecht met vragen? 

betrek het management

Vraag het management om één van de eerste dagen even langs te komen om zich voor te stellen. Bij Randstad komt tijdens het onboarding-traject van nieuwe medewerkers telkens iemand van het directiecomité langs om uitgebreid kennis te maken. Dat toont oprechte interesse om medewerkers persoonlijk te verwelkomen  en hen te leren kennen.

start met teamwerk

Eén van de beste manieren om een nieuwe medewerker te helpen integreren is om hem te laten starten met een groepsopdracht. Door hen in een team te laten samenwerken, leren ze de collega's goed kennen. Bovendien is zo'n project een uitgelezen kans om een concrete bijdrage te leveren zonder alleen de verantwoordelijkheid te dragen. Op die manier kan de nieuweling zich efficiënt inwerken en acclimatiseren.

moedig vragen aan

Maak meteen duidelijk dat vragen welkom zijn. Nieuwe mensen krijgen de eerste dagen erg veel informatie te verwerken. Daar hebben ze later ongetwijfeld opvolgvragen bij. Een kader creëren waarin vragen worden aangemoedigd, maakt dat werknemers proactief en efficiënt achter de informatie aan gaan die ze nodig hebben om hun job goed te doen.

vraag feedback

Onboarding is één van de grootste uitdagingen bij de opstart in een nieuwe job. Verwachtingen en noden verschillen van werknemer tot werknemer. Hoe je ook jouw onboarding proces verfijnt en verbetert, er is altijd ruimte voor verbetering. Vraag nieuwe medewerkers feedback. Misten ze iets bij hun onboarding? Zijn ze nog onzeker over bepaalde dingen? Hebben ze suggesties om het nog beter te doen? Die feedback kan ervoor zorgen dat je het bij de volgende nieuwkomer nog beter aanpakt...

Bent u op zoek naar nieuwe medewerkers om uw team te versterken?