3 slechte werkgewoontes die jouw reputatie schaden.

Heb je een leuke job die je interessant vindt? Een goede baas? Toffe collega’s die jou ook appreciëren? Soms zijn het kleine dingen die knagen aan jouw productiviteit of die jouw reputatie aantasten op het werk. Blijf vooral weg van deze drie slechte werkgewoontes:

1. te laat komen

Het getuigt van weinig respect voor jouw werkgever en jouw collega’s als je systematisch te laat aankomt op het werk. Klop je de wekker meermaals af? Heb je minstens drie koppen koffie nodig voor je in beweging komt? Of durf je niet onder de mensen te komen zo lang jouw haar niet perfect in de plooi ligt of jouw kleding matcht met het humeur van die dag? Bereid dan alles waar mogelijk voor en dwing jezelf in een strakke ochtendroutine!

 

2. over alles klagen en zagen

Een werkplek is zoals elke andere plek. Niet perfect dus. Het heeft dus geen zin om de minpunten non-stop uit te vergroten. Als je jouw energie steekt in het detecteren van en het etaleren van minpunten, dan ben je niet echt productief. Bovendien kelder je zo het optimisme en de drive van anderen en besmet je collega’s met jouw negativiteit. Misschien krijg je op korte termijn mensen mee in de negatieve spiraal en krijg je bevestiging voor jouw gedrag. Maar op langere termijn balen mensen van de negatieve vibes die je verspreidt...

 

3. geen teamspeler zijn

Zit jij het liefst ongestoord en helemaal alleen op een eiland te werken? Als je alleen werkt, dan kan je doorgaans ook beter focussen. Dat klopt. Maar in deze steeds digitalere wereld, is de kans wel erg klein dat je goed werk levert als je alles alleen doet. Om te komen tot de nieuwe oplossingen die jouw werkgever nodig heeft om de digitale evoluties vlot te overleven, moeten mensen veel meer samenwerken en expertise uitwisselen. Zelfs de strafste, slimste en meest productieve mensen hebben de steun van anderen nodig om resultaten te boeken.
En vergeet niet: als je nooit samenwerkt of kennis deelt, dan zul je ook niet snel op de steun of medewerking van anderen moeten rekenen als je op een bepaald moment toch hulp nodig hebt.

Misschien ben je je er niet van bewust. Maar denk je dat de collega’s of jouw leidinggevenden jou op één van deze slechte werkgewoontes zouden kunnen betrappen? Pak ze aan. Zorg dat je gezien wordt als een constructieve en gemotiveerde medewerker.

Ben je uitgekeken op jouw job? Heb je last van jouw baas en haal je geen voldoening uit jouw werk? Dan is het misschien wel tijd voor een nieuwe uitdaging.