Ingenieur is, net als in 2011, het meest aantrekkelijke beroep voor de gemiddelde Belg. 62% zou dit beroep aanbevelen bij de kinderen en/of de vrienden. Het beroep haalt het nipt voor apotheker, arts, architect en software ingenieur. Taxichauffeur is in 2018 het minst aantrekkelijke beroep. Slechts 11% van de respondenten zou dit beroep aanbevelen bij kinderen en/of vrienden. In vergelijking met 2011 zijn de verschillen niet zeer groot. De nieuwe IT en creatieve beroepen zorgen niet voor een doorbraak bovenaan van de rangschikking. Dit blijkt uit de nieuwe arbeidsmarktstudie van Randstad Research.

taxichauffeur is het minst aantrekkelijk

onderzoek

Sinds 2000 onderzoekt Randstad de aantrekkelijkheid van bedrijven als werkgever. Omdat de meeste werkzoekenden zich eerst oriënteren op een beroep/functie en dan pas op een bedrijf is het ook zeer belangrijk om de aantrekkelijkheid van beroepen correct te kunnen inschatten. Het was dus hoog tijd om de studie van 2011 te herhalen.

Om de aantrekkelijkheid van een beroep te meten vroegen we de respondenten of ze een specifiek beroep zouden aanbevelen aan hun kinderen of vrienden. Vervolgens vroegen we de meer dan 3500 respondenten ook vijf bouwstenen, die de aantrekkelijkheid van een beroep bepalen, voor elk beroep te beoordelen. Het aantal beroepen werd sterk uitgebreid met nieuwe beroepen uit de IT-sfeer, creatieve beroepen en nieuwe sectoren (bv. milieu).

ingenieur

Net als in 2011 is ingenieur het meest aantrekkelijke beroep. 62% van de respondenten zou dit beroep aanbevelen bij kinderen en/of vrienden. Apotheker haalt nipt de tweede plaats (61,6%). Arts, architect en software ingenieur vervolledigen de top 5. Met uitzondering van software ingenieur (nieuw opgenomen in de lijst) zijn alle beroepen in de top 10 oudgedienden die ook in 2011 uitstekend scoorden. In de top 20 vinden we voor het eerst ook webdesigner en IT-support terug.

professions_attractives_2019

Aan de onderkant blijkt taxichauffeur de spits af te bijten. Daarmee neemt het beroep de rode lantaarn over van inpakker. De andere minst aantrekkelijke beroepen zijn callcentermedewerker, portier, kelner en cipier. Bij de tien minst aantrekkelijke beroepen zijn er vier die met vervoer te maken hebben (taxichauffeur en truck-, bus-  en heftruckchauffeur).

professions_moins_attractives_2019

meest opmerkelijke bevindingen

• Ook politicus blijkt een weinig aantrekkelijk beroep met slechts 20% van de respondenten die het zouden aanbevelen aan kinderen en/of vrienden. Bij respondenten met een masteropleiding haalt het beroep van politicus net 24%.

• In vergelijking met 2011 valt de sterke vooruitgang op van het beroep dierenverzorgster. Het beroep is nu een stuk aantrekkelijker dan bejaarden- en kinderverzorgster.

• Het beroep van journalist is dan weer een stuk minder aantrekkelijk dan acht jaar geleden. Her beroep blijft wel de aantrekkelijkste wat betreft de bouwsteen afwisseling.

• Inzake loon en werkomstandigheden is het notarisberoep nog steeds het aantrekkelijkste.

• Heel opvallend is dat de meest aantrekkelijke beroepen globaal het slechtst scoren op het gebied van balans werk-privé nochtans de op één na belangrijkste factor om een beroep te waarderen (net na het loon). Ze scoren het best op de bouwsteen loon, gevolgd door werkomstandigheden. De scores op de verschillende bouwstenen verschillen onderling heel sterk.

• Bij de minst aantrekkelijke beroepen is balans werk-privé net de beste presterende bouwsteen. Maar dat is het enige redelijk positieve nieuws. Op alle andere bouwstenen is de evaluatie negatief. De verschillen zijn hier veel minder uitgesproken.

download destudie

download de studie