Randstad en Portilog staken bijna twaalf jaar geleden de koppen bij elkaar over hoe ze de bestaande kloof tussen vraag naar en aanbod van logistieke bediendenprofielen in de Antwerpse haven mee konden helpen dichten. Vandaag hebben ze al meer dan 1.000 mensen opgeleid voor logistieke activiteiten in Antwerpen, Mechelen, Beveren, Gent en Genk. En voortaan worden de opleidingstrajecten ook in Zeebrugge aangeboden. Niets te vroeg, gezien de nakende Brexit de vraag naar logistieke bedienden in de haven nog sterker zal doen toenemen. De eerste zeven mensen zitten al in het opleidingstraject en zullen vanaf december beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.

quote icon

Nood aan logistieke bedienden sterk toegenomen door nakende Brexit

win-win

Uit een bevraging van de cursisten in 2016 bleek dat meer dan 80% van hen na de opleiding effectief aan de slag ging als logistiek bediende in een haven. Dat de samenwerking zo succesvol is, heeft alles te maken met de manier waarop beide partners elkaar aanvullen. Randstad zorgt eerst voor een selectie van de kandidaten voor de verschillende opleidingstrajecten. Die screening peilt de administratieve skills en de competenties van de geïnteresseerden op het vlak van leergierigheid, flexibiliteit en een hands-on mentaliteit. Portilog neemt vervolgens het praktijkgerichte luik van de mogelijke opleidingen (Transport Documentation Officer, Trainee Shipping & Logistics, Logistics Coördinator ) voor zijn rekening. Door middel van intensieve selectiegesprekken zet Randstad de kandidaten vervolgens aan de slag bij potentiële werkgevers.

quote icon

We hopen dat we met het kwaliteitslabel dat we vandaag in de markt zetten, in de toekomst nog meer kandidaten kunnen warm maken voor een job als logistiek bediende in de haven van Zeebrugge. En dat is geen overbodige luxe als je weet dat de havenbedrijven de komende jaren – mede door de Brexit - nood zullen hebben aan heel wat nieuwe mensen en de instroom van bedienden een structureel knelpunt zal blijven.” - Greet Van Melkebeke, business manager bij Randstad.

quote icon

Marc Adriansens, gedelegeerd bestuurder van ICO en voorzitter van de Vlaamse Havenvereniging: "Met deze opleidingen komen de initiatiefnemers tegemoet aan een enorme nood aan goed opgeleide logistieke bedienden bij de havenbedrijven. Zulke creatieve combinaties van opleidingen en een korte termijn doorstroom naar duurzame tewerkstelling, zijn een win-win voor alle betrokkenen en kunnen alleen maar toegejuicht worden."

Voor meer informatie:

Greet Van Melkebeke, business manager, Logistics: 0477 65 01 61