conflict-werkvloer

Van wrijving komt vaak vuur, dat weten we allemaal. En als er een conflict uitbreekt, is het moeilijk om het hoofd koel te houden. Maar als je je kalmte verliest en een conflict op de verkeerde manier aanpakt, kan het alleen maar erger worden. Het kan zelfs de aanleiding zijn voor een ontslag.

Maar maak je geen zorgen: wij helpen je al te veel drama op het werk te voorkomen. Een conflict met een collega raakt niet ontmijnd? We geven je graag wat tips! 


twee soorten conflicten

Er bestaan verschillende soorten conflicten op de werkplek. De twee belangrijkste zijn relatieconflicten en prestatieconflicten. Waarin verschillen ze van elkaar?

  • Relatieconflicten ontstaan meestal wanneer mensen met verschillende persoonlijkheden, standpunten of communicatiestijlen met elkaar moeten samenwerken. Maar ook een betrekkelijk eenvoudig misverstand tussen collega's die gewoonlijk goed met elkaar opschieten, kan voor vuurwerk zorgen. Wat de onderliggende oorzaak ook is, door relatieconflicten functioneren teams stroef, omdat de emoties hoog oplopen. 
  • Prestatieconflicten ontstaan wanneer verwachtingen niet worden ingelost – door de werknemer of door de werkgever. Heb je ooit collega's gehad van wie je vond dat ze niet hun best deden? Een ploegbaas die onhaalbare deadlines stelde? Bij prestatieconflicten komt vaak het beschuldigende vingertje naar boven en voelen alle partijen zich al snel enorm gefrustreerd. En als ze niet met elkaar kunnen opschieten, wordt het knap lastig om al het werk op tijd én naar behoren af te krijgen.


conflicten met collega's oplossen

Wanneer de gemoederen verhit raken, dan lijkt een evenwichtige oplossing ver weg. Dat is normaal. Het klopt dat je conflicten beter zo snel mogelijk oplost, zodat ze niet onder het oppervlak blijven etteren. Maar het is ook een goed idee om eerst een paar minuten te nemen om af te koelen. Maak een ommetje of neem een slokje water. Vermijd grove taal, want dat is vaak olie op het vuur. Klaar om met elkaar te praten? De tips hieronder helpen je om samen met je collega van een gefrustreerde 'nee' een overtuigde 'ja' te maken.


1. welk soort conflict?

Stel jezelf eerst deze vraag: gaat het hier om een relatieconflict of een prestatieconflict? In het eerste geval ga je best uiterst geduldig, respectvol en met empathie het gesprek aan met je collega. Eerder een prestatieconflict? Focus dan vooral op systemen of processen die het probleem in de toekomst kunnen helpen te voorkomen. 

 

2. luister!

Luister goed naar je collega. Schakel indien mogelijk een andere collega in als moderator. Die kan aangeven wanneer het jouw beurt is om te spreken en wanneer jij even moet luisteren. Deze aanpak heeft vooral nut als er harde woorden vallen. Over elkaar heen proberen te praten mondt alleen maar uit in schreeuwen, en dat is geen manier om je hoofd koel te houden. 

 

3. focus op het probleem, niet op de persoon

Wanneer je vloekt, scheldt en respectloos met elkaar omgaat, wordt het onmogelijk om een conflict op te lossen. Is het jouw beurt om te spreken? Concentreer je dan op concrete gebeurtenissen en gedragingen – niet op de persoonlijkheid van je collega. Denk goed na over hoe je in deze situatie bent terechtgekomen, en probeer dat onder woorden te brengen. Veralgemeen niet. Een gouden tip: gebruik zinnen die fysieke acties en gebeurtenissen beschrijven. Bijvoorbeeld: “Toen dit gebeurde, reageerde ik door ...” Vermijd om de persoonlijkheid van je collega in de discussie te betrekken. Als je iets zegt als “De manier waarop jij ...”, kan de ander zich al snel aangevallen voelen. 

 

4. zoek overeenstemming

Zodra ieder zijn kant van het verhaal heeft uiteengezet, proberen jullie samen vast te stellen op welke punten jullie het eens of oneens zijn. Vat dit samen voor elkaar. Overeenstemming is de sleutel om een oplossing te vinden, maar werk meningsverschillen zeker weg. Anders is de oplossing geen lang leven beschoren. Neem ieder om beurt het woord en bespreek jullie samenvatting van wat er gebeurd is (sluit compromissen waar nodig), tot jullie op dezelfde golflengte zitten. 

 

5. zoek de oorzaak van het conflict

Jullie zitten op één lijn over wat er is gebeurd – uitstekend! Hoog tijd om de oorzaken van het conflict onder de loep te nemen. Dit is een uitgelezen kans om processen en workflows strategisch door te lichten, want daar kunnen kleine aanpassingen een wereld van verschil maken. 


6. maak een plan

Jullie zijn al een heel eind op weg, gefeliciteerd! Daar was moed en geduld voor nodig. Nu moeten jullie het alleen nog eens worden over een plan en hoe dat uit te voeren. 

Heb je deze tips geprobeerd en kom je er toch niet uit? Blijf toch investeren in een goede relatie met jouw collega’s en geef niet op. Conflicten oplossen is intensief en vraagt veel geduld en inzet. Heb je toch het gevoel dat het tijd is voor een andere omgeving?