https://www.randstad.be
Streven naar het perfecte leven: wie doet het niet? Je wilt vooruit in je carrière, het perfecte gezin, een topconditie, een hele groep dichte vrienden en drie hobby's. Kortom: je wilt álles. Alleen kan te veel hooi op je vork nemen kwalijke gevolgen hebben. Zoals een burn-out.

hou een burn-out op afstand met deze drie tips

In 2017 stelde Securex vast dat wel 17 procent van de Belgische werknemers lijdt aan een verhoogd risico op een burn-out. En dat zie je: in jouw omgeving ken je vast wel iemand die last heeft van het stresssyndroom. Zodra je een burn-out hebt, kan het wel tot een jaar duren voor je bent hersteld. Daarom, onder het motto 'beter voorkomen dan genezen': drie tips om ver weg te blijven van dat verhoogd risico.

1. wees er snel bij

Een burn-out is een vergevorderde vorm van stress. Je bent letterlijk helemaal 'opgebrand' omdat je voortdurend de lat te hoog legt voor jezelf, op je werk en in je privéleven. Je wilt wel, maar kunt niet meer.

Hoe je dat in de eerste plaats voorkomt? Door vroeg genoeg de juiste signalen te herkennen. Vaak zijn dat fysieke en mentale symptomen, zoals:

    • slapeloosheid
    • hoofd- of buikpijn
    • geen energie meer hebben en lusteloos zijn
    • snel agressief reageren op je omgeving
    • jezelf angstig voelen
    • slechte concentratie
    • cynisme en onverschilligheid

Vind je deze symptomen herkenbaar? Dan is dat een teken om meteen actie te ondernemen.

2. zeg meer 'nee'

Op alles 'ja' zeggen zoals Jim Carrey in Yes Man? Ondanks drie strakke werkdeadlines en een belangrijke loopwedstrijd toch een avond op je nichtje passen, het nieuwe appartement van een vriend schilderen en gaan drinken met je hobbyvereniging?

Dat doe je beter niet. Want zo begraaf je jezelf in een diepe put van verplichtingen waar je niet meer uit geraakt. Met een hoop stress tot gevolg.

Wees dus assertiever. Zeg vaker nee. Zodat je meer tijd en energie hebt om wat je wél doet, beter te doen. Als ze dat zien, zullen je baas, collega's, vrienden en familie je die 'nee' heus wel vergeven.

3. doe het anders

Heb je last van burn-outsymptomen? Dan is dat hét moment om eens stil te staan bij je werk en je leven. Ligt het aan je veeleisende baas? Of voel je druk door de bedrijfscultuur? Zoek dan naar dezelfde job bij een andere werkgever.

Of misschien ligt het aan die veeleisende hobby? Of die drie vriendengroepen die jou elke week 'moeten zien'. Sta eens even stil bij wie of wat écht een meerwaarde biedt in je leven. En durf waar mogelijk te minimaliseren.  


Haal je geen voldoening uit je werk? Overweeg in dat laatste geval om te gaan voor een carrièreswitch.

Natuurlijk is dat laatste gemakkelijker gezegd dan gedaan. Heb je geen idee waar te beginnen? Of welke andere jobs je interessant vindt? Maak het jezelf gemakkelijk en kies voor loopbaanbegeleiding. Een carrièrecoach bekijkt samen met jou waarin je goed bent, wat je interessant vindt en welke opties je hebt op de arbeidsmarkt.

Volg je de tips hierboven? Dan hou je die burn-out op een veilige afstand. Bye bye, verhoogd risico.

Kies je voor de laatste tip en wil je weten welke jobs er zoal zijn?