Bedrijfscultuur

Als jij denkt aan een toffe bedrijfscultuur, dan denk je misschien vooral aan een werkplek met een moderne open space met coole kleuren en designer meubelen, veel licht en trendy snacks en sapjes. Maar een bedrijfscultuur is veel meer dan die oppervlakkige voordelen. Eigenlijk bepaalt de bedrijfscultuur hoe jij als medewerker wordt behandeld en in welke mate je je verbonden voelt met het bedrijf. Hoe je kunt uitvissen of een werkgever wel bij jou past? Enkele tips! 

 

een groot of een klein bedrijf?

Heel bepalend voor de bedrijfscultuur en de sfeer, is de omvang van een bedrijf. Werk jij graag bij een groot bedrijf? Dat betekent vaak meer doorgroeimogelijkheden. En meer afgebakende functies en rollen. Maar ook dat je niet iedereen bij naam kent. Als jou dat vervelend lijkt, past een klein bedrijf misschien beter bij je en kan je jouw pijlen beter richten op een KMO.

 

1. screen de receptionist

Is jouw pijl een schot in de roos en word je uitgenodigd voor een gesprek? Houd dan in het oog hoe de receptionist jou verwelkomt. Die persoon is immers het gezicht van het bedrijf en het eerste echte contact met het bedrijf voor nieuwkomers. Voel je je welkom?

Is de receptionist vriendelijk en praat hij of zij vlot met collega’s die langslopen? Of zijn ze erg zakelijk en direct en stralen ze eigenlijk uit dat ze geen tijd hebben voor een gesprek? In dat laatste geval kan je te maken hebben met een bedrijfscultuur die doordrongen is van een hoge werkdruk en waar de focus op werk en efficiëntie groot is. Groter dan intermenselijke aspecten. 

 

2. praat met mensen die er werken

Als je de kans krijgt, praat dan met mensen die in het bedrijf werken. Zit je al wat verder in het sollicitatieproces? Dan kan je best wel vragen of een rondleiding of een gesprek met een medewerker een optie is. Gelukt? Pols dan een aantal dingen op een vlotte en informele manier en maak er geen ondervraging van. Stel vooral vragen die je een goede idee geven van de werksfeer, de groepsdynamiek en of je er al dan niet zou passen. 

 

3. praat met mensen die er werkten

LinkedIn is een erg goed kanaal om in contact te komen met ex-medewerkers van een bedrijf. Gesprekken met die mensen zijn soms eerlijker omdat ze geen band meer hebben met het bedrijf. Maar houd het kort. Als je deze mensen een hele vragenlijst stuurt via LinkedIn, is de kans groot dat ze geen tijd en geen zin meer hebben om info te delen. Beperk jouw privébericht via LinkedIn dus tot een tweetal belangrijke vragen. 

 

4. check online beoordelingen

Vind je het moeilijk om mensen die je niet kent te polsen naar hun voormalige werkgever? Dan kan je zeker de online reviews bekijken die je bijvoorbeeld via Glassdoor of Facebook vindt over werkgevers. Neem de tijd om een aantal beoordelingen te lezen (zowel beoordelingen die een score 1 als die met de score 5 kregen) om een goed beeld te krijgen van hoe voormalige werknemers het bedrijf scoren en waarom. Ga vooral op zoek naar reacties over het evenwicht werk-privé, stress en werksfeer om een goed beeld te krijgen van de bedrijfscultuur.

 

5. google het bedrijf

Google brengt je vaak bij erg interessante en relevante informatie over een bedrijf als werkgever. Heb je een groot bedrijf op het oog, dan is de kans groot dat je via Google nuttige artikels vindt zoals “een dag in het leven van een medewerker” of info over erkenningen zoals bijvoorbeeld “Top Employer” die het bedrijf in de wacht sleepte. 

 

6. durf vragen te stellen tijdens jouw sollicitatiegesprek

Hoewel je online het één en ander in kaart kunt brengen, mag je uiteraard niet uit het oog verliezen dat een sollicitatiegesprek dé uitgelezen kans is om een goed beeld te krijgen van waar het bedrijf voor staat. Als degene die jou interviewt polst of je nog vragen hebt, grijp dan zeker jouw kans. Afhankelijk van wat voor jou belangrijk is, kan je vragen stellen over flexibele werktijden, thuiswerk, carrièeremogelijkheden, het opleidingsaanbod, de visie op leidinggeven, teamspirit, werksfeer, de waarden van het bedrijf, de toekomstvisie van het bedrijf, ...

Nood aan een nieuwe uitdaging, maar nog geen idee van welke werkgever bij jou zou passen? Onze loopbaancoaches helpen jou op weg!